4.0 PENGENALAN
*Tanah Melayu telah mengamalkan
pemerintahan masing-masing.
•Zaman Kesultanan Melayu Melaka
mengamalkan undang-undang laut Melaka dan Hukum Kanun Melaka.
• Negeri-negeri yang lain
mengamalkan adat tradisional iaitu ;
•(i) Adat temenggung (ii) Adat Perpatih
• Mementingkan adat dalam
kehidupan mereka
•Mewujudkan sistem yang mengawal
dan mengatur tata cara hidup masyarakat.
•Perlembagaan moden hanya
diperkenalkan setelah tanah melayu mencapai kemerdekaan
•Dikemaskinikan setelah
terbentuknya Persekutuan Malaysia.
4.1 DEFINISI PERLEMBAGAAN
*Prinsip-prinsip asas yang
menentukan cara sesebuah negeri itu.
*Diasaskan dan diperintah seperti
yang termaktub didalam
undang-undang,adat atau peraturan yang lazim dipakai.
#Cara keputusan-keputusan awam
dicapai dan kuasa diagihkan antara institusi kerajaan sama ada di :
(I) Pusat atau (II) Peringkat Tempatan
•Sumber
undang-undang tertinggi sesebuah negara.
•Untuk
menyelaraskan pemerintahan sesebuah negara
•Sebagai
garis panduan pembentukan undang-undang
•Memberikan
jaminan dan perlindungan kepada rakyat.
4.2 SEJARAH PENGGUBALANPERLEMBAGAAN
•Perlembagaan Malaysia pertama
kali dikenali sebagai Perlembagaan Tanah Melayu pada hari Kemerdekaan dicapai.
•Bermula dengan penguasaan British
ke atas negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang yang juga dikenali
sebagai Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (NNMB)
•Jepun menakluki Tanah Melayu
semasa Perang Dunia Kedua (1942-1945)
•British kembali menduduki Tanah
Melayu dan memperkenalkan satu bentuk pemerintahan yang baharu, iaitu Malayan
Union pada April 1946.
•Mendapat tentangan hebat daripada
orang Melayu. Penentangan ini menyebabkan British memperkenalkan bentuk
pentadbiran yang baru iaitu Perjanjian Persekutuan 1948
•Kerajaan pusat akan terdiri
daripada seorang Pesuruhjaya Tinggi British, sebuah Majlis Mesyuarat dan sebuah
Majlis Perundangan
*Majlis Perundangan mengandungi anggota rasmi dan sebilangan anggota tidak rasmi yang dilantik oleh Pesuruhjaya Tinggi british.*lahirlah satu perlembagaan baharu bagi Tanah Melayu yang berkuat kuasa pada 1 Febuari 1948. Dikenali sebagai Perlembagaan Persekutun Tanah Melayu 1948.•Kerajaan pemerintah telah menuntut agar pihak penjajah British mengadakan satu Persidangan Perlembagaan di London.
4.2.1
PERANAN PERLEMBAGAAN
Maksud :
Menjamin riwayat sesebuah negara
bangsa sentiasa relevan dengan perubahan zaman.
Peranan :
- Mewujudkan pemerintahan yang adil
- Mengelakkan penyalahgunaan kuasa dan
mengawal pergerakan kerajaan dan rakyat.
- Alat penyelesaian masalah.
- Mengekalkan riwayat negara bangsa
- Menjaga kestabilan negara.
4.2.2 BENTUK-BENTUK
PERLEMBAGAAN
PERLEMBAGAAN
BERTULIS
***
Merupakan bentuk yang dikumpulkan dan disusun dalam sebuah dokumen.
PERLEMBAGAAN
TIDAK BERTULIS
***
Merangkumi semua prinsip perlembagaan yang tidak terkumpul dalam satu surat
atau dokumen.
4.3 KELUHURAN PERLEMBAGAAN
* Keluhuran perlembagaan juga terdapat
dalam Rukun Negara
* Perlembagaan Malaysia merupakan :
1 . Undang-undang utama
persekutuan
2. Ketertinggian perlembagaan
3. Pindaan Perlembagaan
4. Hubungan antara perlembagaan
Negeri & Perlembagaan persekutuan.
4.3.1 UNDANG-UNDANG UTAMA PERSEKUTUAN
1.Perlembagaan
ialah undang-undang utama persekutuan.
2.
undang-undang tidak boleh dipersoalkan atas alasan :
(i)
Undang-Undang itu mengenakan sekatan-sekatan ke atas hak yang disebut dalam
perkara 9(2) tetapi tidak berhubungan dengan perkara-perkara yang disebut dalam
perkara itu atau….
(ii)
Undang-undang iu mengenakan mana-mana sekatan yang disebut dalam perkara 10(2)
tetapi sekatan itu tidak disifatkan
perlu atau sudi manfaat oleh parlimen bg maksud yang disebut dlm perkara
itu
4.3.2 KETERTINGGIAN PERLEMBAGAAN
•Perlembagaan merupakan kuasa tertinggi.
•Sebagai rujukan rakyat dan pemerintah.
•
•PARLIMEN
•Tentukan kuasa perundangn kerajaan persekutuan pada satu pihak dan
kepada tiap-tiap buah negeri pada pihak yang lain.
•
•PERLEMBAGAAN
•Tentukan perkara bersama yang membolehkan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri membuat undang-undang
mengenainya.
•
•KEDUDUKAN YDPA
•Ketua Negara.
•Ketua perundangan. Ketua pentadbiran, Ketua kehakiman
•Raja berpelembagaan
•
•KUASA PERUNDANGAN
•Kuasa tertakluk kepada sekatan-sekatan oleh perlembagaan
•
•KEBEBASAN ASASI
•Mengamalkan sistem demokrasi berparlimen
4.3.3 PINDAAN PERLEMBAGAAN
(
1957, 1982 Perlembagaan Malaysia dipinda )
PERKARA 159
-
Sesetengah perkara boleh dipinda dengan suara majoriti 2/3 dalam tiap-tiap Majlis
Parlimen tanpa perseujuan sesiapa dari luar Majlis Parlimen.
PERKARA 161 (E)
Sesetengah perkara mempunyai
kepentingn bagi Sabah dan Sarawak boleh dipinda dengan suara lebih 2/3 dalam
tiap-tiap Majlis Parlimen, jika ia dipersetujui oleh Yang Dipertua mana-mana
negeri.
PERKARA-PERKARA YANG PERNAH DIPINDA
1.Pemisahan
singapura
ü
pemisahan mana-mana wilayah Malaysia adalah dilarang oleh Pelembagaan
üpindaan
dibuat dengan 2/3 daripada ahli Dewan Rakyat meyokong pindaan ini
üpada
bulan September 1963, Singapura dikeluar dari Persekutuan Malaysia
ü
2. Mengenai gender
ü
artikel 8(2) Perlembagaan Persekutuan telah dipinda bagi memasukkan perkara
gender supaya tiada lagi sebarang undang-undang atau dasar yang
mendiskriminasikan wanita
ümemastikan
tidak ada diskriminasikan antara jantina di negara ini
●
3. Kekebalan Raja
ükerajaan
meminda Perlembagaan Persekutuan berhubung dengan apa-apa yang dianggap
kekebalan atau imuniti raja-raja
üpindaan
ini dibuat kerana difikirkan pengecualian raja-raja daipada tindakan
undang-undang sudah tidaklagi dengan aliran zaman .
4. Kedudukan Yang di-Pertuan Agong
atau Kedudukan Raja
i.Yang
di-Pertuan Agong hendaklah behenti menjalankan fungsinya sebagai Agong apabila
menghadapi tindakan undang-undang . Sekiranya raja menghadapi tindakan
undang-undang, raja hendaklah berhenti menjalankan fungsi baginda .
ii.dalam
tempoh raja berhenti menjalankan fungsinya, seorang Pemangku Raja atau Jemaah
Pemangku Raja akan dilantik mengikut Perlembagaan Negeri untuk menjalankan
tugas raja negeri tersebut .
iii.Jadual
Kelapan Perlebagaan Persekutuan perlu dipinda
●
5. Pengurusan Bekalan Air
üpindaan
Perlembagaan Persekutuan membolehkan kerajaan Persekutuan mengawal selia
pengurusan bekalan air pada peringkat negeri, kecuali Sabah dan Sarawak
üakan
memastikan pengurusan air dilaksanakan dengan lebih cekap dan berkesan
ü
6. Kes Rogol
übeberapa
undang-undang kes rogol telah dipinda untuk meningkatkan keberkesanaan serta
tahap keadilan bagi si mangsa
üia
termasuk menaikkan tahap umur bagi Statutory
Rape daripada16
tahun kepada 16 tahun
TATACARA PINDAAN PERLEMBAGAAN
•terdapat beberapa proses yag terlibat
sebelum sesuatu ruang undang-undang dipinda
•undang-undang yang dipinda perlu
dibahaskan di Dewan Parlimen terlebih dahulu
•menurut prosedur, rang undang-undang
dihantarkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan
•setelah menerimanya, Yang di-Pertuan
Agong mengikut perlembagaan yang mempunyai dua pilihan, iaitu:
vbaginda memberi perkenan kepada rang undang-undang tersebut dalam
tempoh 3 hari
vbaginda memulangkan semula kepada Parlimen dengan menyatakan sebab rang
undang-undang tersebut tidak diperkenankan untk dipertimbangkan semula untuk diubahsuaikan oleh Parlimen
4.3.4 Perlembagaan Persekutuan dan Negeri
PERLEMBAGAAN NEGERI
- Mengandungi 183 perkara yang menyentuh aspek kebebasan asasi,kuasa dan kedudukan YDPA, keistimewaan raja-raja Melayu dan hak orang Melayu,soal bahasa Melayu, agama, kewarnegaraan, kehakiman.
- Ciri-ciri perlembagaan:
# Melambangkan Malaysia sebagai sebuah negara persekutuan
# Mempunyai raja berperlembagaan
# Mengamalkan sistem demokrasi berparlimen
# Agama Islam sebagai agama rasmi, tetapi agama lain bebas diamalkan
# Memperuntukkan pengasingan kuasa dalam pentadbiran kerajaan
Perlembagaan Persekutuan
ØSenarai
Persekutuan
üHal
ehwal luar negara, pertahanan, keselamatan dalam negeri, undang-undang jenayah
dan sivil, kewarganegaraan dan lain-lain.
ØSenarai
Bersama
üBadan
perundangan negeri membuat undang-undang selagi tidak bertentangan dengan
undang-undang persekutuan.
ØSenarai
Negeri
üMeliputi
perkara-perkara yang diserahkan kepada negeri.
Perlembagaan Negeri
* Perkara 71(1) Perlembagaan Persekutuan- Memperuntukkan kerajaan Persekutuan menjamin hak raja sesebuah negeri untuk mewarisi dan memegang,menikmati dan menjalankan hak-hak perlembagaan dan keistimewaan negeri itu mengikut Perlembagaan negeri tersebut.* Perkara 71(3) Perlembagaan Persekutuan Malaysia- Jika parlimen mendapati apa-apa peruntukan dalam perlembagaan sesuatu negeri tidak dipatuhi,walau apapun yang terkandung dalam perlembagaan ini, parlimen boleh membuat undang-undang supaya peruntukan itu dipatuhi* Perkara 71 Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang memperuntukkan tiap-tiap Perlembagaan Negeri mesti mempunyai peruntukkan tetap.* Dua peruntukan utama:- Bahagian I - Peruntukan tetap dan peruntukan kewangan- Bahagian II -Peruntukan sementara
PINDAAN PERLEMBAGAAN NEGERI
1.Peruntukan-peruntukan
Perlembagaan Negeri boleh dipinda oleh undang-undang negeri,tetapi tidak boleh
dipinda dengan cara lain.
2.Warisan
takhta kerajaan dan kedudukan para pembesar Melayu tidak boleh dipinda oleh
badan perundangan negeri.
3.Sesuatu
rang undang-undang bagi membuat apa-apa pindaan kepada Perlembagaan Negeri
selain
:
–Apa-apa
pindaan yang berbangkit daripada sesuatu undang-undang yang memperuntukkan
bilangan ahli yang dilantik bagi badan perundangan negeri.
–Apa-apa
pindaan yang akan menyelaraskan Perlembagaan Negeri dengan mana-mana peruntukan
perlu yang dinyatakan dalam Jadual Kelapan Perlembagaan Persekutuan Malaysia
4.Kesemua
perkara berikut tidak boleh diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri kecuali
undang-undang itu disokong pada bacaan kedua dan ketiga dan memperoleh undi
sebanyak 2/3 dari jumlah ahli.Perenggan (a) dan (b) tidak memerlukan kelebihan
undi 2/3.
4.4 Peruntukan Utama dalam Perlembagaan
•4.4.1
Bahasa Melayu
Ø
Bahasa melayu menjadi lingua franca sejak zaman kegemilangan sultan melaka
ØBahasa
melayu digunakan oleh semua padagang dari serata dunia
Ø
Pada zaman penjajahan British, pengunaan bahasa melayu semakin merosot malah
bahasa inggeris lebih diutamakan dalam bidang pentadbiran dan pendidikan
Ø
Selepas
10 tahun, parlimen telah menggugurkan peruntukkan sementara melalui akta Bahasa
Kebangsaan 1967
Ø
Akta ini tidak digunakan di negeri Sarawak dan Sabah
Ø
Akta ini disemak dari akta bahasa kebangsaan 1963
Ø
Akta ini dekenali sebagai akta bahasa kebangsaan 1963/1967
4.4.2 KEDUDUKAN ISTIMEWA
RAJA-RAJA MELAYU
ØSejarah
majlis Raja-raja bermula dengan penubuhan Majlis Raja-raja bagi Negeri-Negeri
Melayu Bersekutu pada 1 Julai 1896 bagi mambincangkan hal ehwal dan kepentingan
bersama dengan pemerintah inggeris
ØMesyuarat
pertama Majlis Raja-Raja Negeri Melayu Bersekutu atau dekenali sebagai DURBAR
telah diadakan pada 13-17 Julai 1897 di Istana Negera, Bukit Chandan,Kuala
Kangsar, Perak
ØRaja-raja
melayu yang hadir ialah DYMM Sultan Idris Murshidul Aadzan Shah (Perak), DYMM
Sultan Abdul Samad (Selangor), DYMM Tunku Muhammad (Yand di-Pertuan Besar
Negeri Sembilan) dan DYMM Sultan Ahmad (Pahang)
ØNegeri
Sabah dan Sarawak juga menjadi ahli apabila Malaysia ditubuhkan pada tahun 1963
Ø
Mesyuarat Majlis Raja-raja yang pertama selepas mencapai kemerdekaan telah
diadakan pada 30 dan 31 Oktober 1957 dipengerusikan oleh DYMM Sultan Syed Putra
Ibni Almarhum Syed Hasan Jamalullai ( Raja Perlis)
ØMajlis
Raja-raja merupakan sebuah badan rasmi yang ditubuhkan mengikut perkara 38
perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai tempat bagi Raja dan Yang Dipertuan
Negeri bertemu dan berbincang
ØDalam
beberapa perkara tertentu, perlembagaan persekutuan memperuntukkan kerajaan
supaya mendapatkan nasihat daripada Majlis Raja-raja
FUNGSI UTAMA MAJLIS RAJA RAJA
ØMemilih
Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi persekutuan
mengikut peruntukkan dalam jadual liga
Ø
Menpersetujui atau tidak dipersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau
upacara agama meliputi seluruh persekutuan
Ø
Mempersetujui atau tidak mempersetujui apa-apa undang-undang dan membuat atau
memberikan nasihat mengenai apa-apa lantikkan yang menurut perlembagaan
memerlukan persetujuan Majlis Raja-raja
Ø
Melantik anggota anggota mahkamah khas di bawah Fasal (1) Perkara 182
KUASA BUDI BICARA
ØPerkara
38(6) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa apabila Majlis Raja-raja
membincangkan perkara-perkara yang berikut, raja-raja boleh bertindak mengikut
budi bicara mereka untuk
ümemilih
atau memecat Yang di-Pertuan Agong daripada jawatannya atau memilih atau
memecat Timbalan Yang di-Pertuan Agong
ümemberikan
nasihat mengenai apa-apa pelantikan
ümemperkenalkan
atau tidak memperkenalkan apa-apa undang undang yang mengubah sempadan sesuatu
negeri atau yang menyentuh keistemewaan, kedudukan, kehormatan atau kebesaran
raja-rajA
KEAHLIAN DAN MESYUARAT
ØSemua
raja dan Yang Dipertua Negeri secara automatik menjadi ahli Majlis Raja-raja
ØYang
Dipertua Negeri tidak boleh menjadi ahli Majlis Raja-raja bagi maksud mesyuarat
berhubung dengan pemilihan melucutkan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan
membincangkan keistimewaan raja-raja
ØPengerusi
bagi mesyuarat Majlis Raja-raja adalah dipegang oeh kesemua sembilan orang raja
melayu secara bergilir-gilir
ØPenyimpan
Mohor Besar Raja-raja hendaklah memanggil mesyuarat Majlis Raja-raja apabila
dikhendaki berbuat demikian oleh Yang di-Pertuan Agong atau tidak kurang
daripada tiga orang anggota Majlis ataupun tidak lewat daripada empat minggu
sebelum habis tempoh jawatan Yang di-Pertuan Agong atau timbalannya
4.4.3 ISLAM SEBAGAI AGAMA
PERSEKUTUAN DAN KEDUDUKAN AGAMA LAIN
ØBatu
bersurat Terengganu ditemui di Kuala Berang, Terengganu dan bertulisan jawi
ØPerkara
3(1) Perlembagaan Persekutuan Agama Islam sebagai Agama Persekutuan dan agama
lain bebas mengamalkan agama mereka
ØRaja/
sultan - ketua agama Islam
ØYDPA
- ketua agama islam - Melaka, P.Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah dan Sarawak
ØMjlis
Raja-raja - ketua agama islam tujuannya adalah: 1)tentukan hal mengenai agama
islam 2)penentuan tarikh mula puasa dan
tarikh 1 syawal 3)diperuntukkan dalam
perkara 3(2) Perlembagaan Persekutuan Malaysia
Kewarganegaraan secara kemasukan
naturalisasi
Ø-individu/warganegara asing yang
berusia 21 tahun ke atas dan berminat mnjadi warganegara boleh bermohon
Øsyarat
dan peraturan:
•telah
menetap di persekutuan Malaysia 10 tahun daripada 12 tahun sebelum tarikh
permohonan
•berniat
jadi pemastautin tetap Persekutuan Malaysia
•tingkah
laku baik
•berpengetahuan
bahasa melayu
4.4.5 Hak Istimewa Orang Melayu,
Bumiputera dan Hak Kaum-kaum Lain
ØOrang
Melayu merupakan penduduk asal negara in dan rentetan dari sinilah nama Tanah
Melayu terbentuk
ØMenurut
Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan Malaysia, orang Melayu ditakrifkan
sebagai:
a)seorang
yang beragama Islam
b)bertutur
dalam bahasa Melayu
c)mengamalkan
adat istiadat Melayu
d)lahir
sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau Singapura atau pada hari
merdeka dia bermastautin di Persekutuan atau di Singapura
ØBumiputera
di Sabah dan Sarawak tergolong menerima keistimewaan seperti orang Melayu di
Tanah Melayu
ØAntara
hak keistimewaan orang Melayu ialah:
•perkhidmatan
•ekonomi
•pendidikan
No comments:
Post a Comment